Doen we wel de juiste dingen in ons leven?  Of ...kan en moet het ook anders...

Organisatie verbeteren: Cultuur-Proces-Gedrag

8 september 2011 - Henk van der Leest

Organisatieverandering is een voortdurend proces. De schoksgewijze veranderingen van reorganiseren en herstructureren zijn misschien achterhaald of beter gezegd niet altijd succesvol gebleken, en werkten vaak te vaak vertragend. Er moet sprake zijn van continue ontwikkeling, of je wilt of niet. Niet zelden kom ik in organisaties, die zware reorganisaties hebben doorstaan, twee typische situaties tegen.

A) Men is moe van veranderen en aanpassen, ontmoedigd en voelt zich miskend. Een onbedoelde saboterende houding staan nieuwe verbeteringen in de weg.

B) Jobdescriptions en veel papieren beschrijvingen zijn aangepast en gedaan, via de ondernemingsraad etc, grote beslissingen maar: Albert werkt nog steeds net als als vroeger, zijn titel is beleidsadviseur, maar zijn handelen is steeds uitvoerend. (dus ontbreekt de beleidsadviseur) Dat is het werk dat hij kan overzien, en waar hij zich veilig voelt. Idem bijvoorbeeld bij contractbeheerders of opzichters… Dus, de FUBE verandert maar de uitvoering niet.

Lees verder »

Vreemdeling ofwel anders

12 juli 2011 - Henk van der Leest

Was jij wel eens een vreemdeling?

Het was 1983, en ik werkte als SNV vrijwilliger in Tanzania. Samen met mijn collega’s van de katholieke missie runden we de lokale “Caritas”. Buitengewoon mooie periode voor een erg jong Drenths ventje. We hadden o.a. tientallen graanmolens geïnstalleerd en met regelmaat kregen we nieuwe aanvragen voor graanmolens. Een Lister dieselmotortje en een hamermolen op een betonblok met nette invoer en afvoer voor maïs en maïsmeel. Simpel maar betrouwbaar. Voor iedere aanvraag brachten we persoonlijk een bezoek aan het betreffende dorp, in het begin ging ik samen met collega’s maar later toen ik de locale taal goed sprak ging ik ook wel eens alleen.

Lees verder »

Bewust van de impact van je eigen gedrag als manager

28 juni 2011 - Henk van der Leest

Gedrag van anderen beïnvloeden is een van de primaire activiteiten van het managen. Er moet iets gebeuren en het moet ook goed gebeuren: simpele stelling met veel impact! Om impact te hebben als manager zou je bovengemiddeld bewust moeten zijn van je eigen gedrag. Want wat jij doet als manager wordt de ambitie van de medewerkers. Waar je over spreekt wordt het aandachtsgebied van de medewerkers. Wat het leiderschap, de directie belangrijk vindt, dat wordt op de werkvloer onderwerp van aandacht.

Let maar eens op: Hou als test een maand lang bij, waar jij dagelijks mee bezig bent. De onderwerpen die je mensen bespreekt, wat je zegt en welke boodschap je uitzend. Ieder eind van de dag de hoofdpunten op papier zetten. Ga vervolgens een weekje observeren waar je mensen mee bezig zijn. Praat jij over problemen, dan… Praat jij over kosten besparen en dilemma’s dan … Praat jij over oplossingen dan… of First time Right…

Lees verder »

« | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | »